Den digitala världen

Olika budgetverktyg för företaget


skrivet den 30 maj av Peter den store, klockan:16:01

Det finns flera bra budgetverktyg för att hålla reda på företagets ekonomi. Beroende på hur stort företag du har finns det flera olika resurser att använda sig av. Kanske räcker det med att föra budget i en bok med papper och penna. Oftast är det dock smidigare att sköta budgeten i excel. Det finns flera bra funktioner i excel som man som företagare kan ha stor användning av. Det finns också mängder med bra färdiga mallar för excel om man är intresserad av det. 

Budgetsystem - den smidigaste lösningen

Även om man kan komma ganska långt med excel i ett mindre företag finns det alltid risk för att det till slut blir för mycket fakta och små misstag kan ta många arbetstimmar att åtgärda. När du känner att föra bok och excel inte längre räcker för ditt företag är min rekomendation att istället kolla mot alla olika budgetsystem som finns på marknaden. Sen är det dessutom så att bara för att man går över till ett budgetsystem behöver det inte betyda att man måste lämna excel helt och hållet. Det finns många system som fungerar bra tillsammans med excel. Nackdelen med ett bra budgetsystem är istället priset och att man inte bör köpa ett för komplicerat system till ett litet företag. Det gäller hela tiden att anpassa sina budgetvektyg och system efter organisationen.


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kommentarer är stängt